Wykonawcy: Juliusz Pietrachowicz – puzon, Kazimierz Serocki - fortepian, Warszawa 01 X 1956
{/slider}
Okładka Sonatiny na puzon i fortepian
Sonatina na puzon i fortepian
Sonatina na puzon i fortepian
Utwór powstał w związku z ogłoszonym przez ZKP konkursem wykonawczym na instrumenty dęte i jest dziełem będacym wielce ciekawą syntezą wątków folklorystycznych ze stylistyką neoklasyczną. Jednocześnie zaś przykładem typowych dla twórczości Serockiego poszukiwań w zakresie języka dźwiękowego. Na przykład w drugiej części Sonatiny (utrzymanym w formie ABA Andante molto sostenuto) nakładają się na siebie chromatyczne pochody kwint i pentatoniczna melodia, co daje w rezutacie dwunastotonowe kompleksy. Podobnie jest w trzeciej części utworu – Allegro vivace.
Nade wszystko jest to jednak utwór wirtuozowski, dający pokaz możliwości technicznych i wyrazowych puzonu. Kompozytor wykorzystuje zróżnicowane artykulacje, by na przykład – jak w części pierwszej (Allegro) – poprzez staccato i legato wyróżnić dwie grupy tematyczne formy sonatowej, dużą rolę odgrywa też w Sonatinie zmienność metrum i pulsu oraz dynamiki. Dzieło wymaga od wykonawcy wielkiej sprawności technicznej (zwłaszcza w częściach skrajnych) oraz doskonałej jakości ekspresywnego brzmienia – powstało wszak, jak i pozostałe dzieła puzonowe Serockiego, z myślą o wybitnym wirtuozie Juliuszu Pietrachowiczu. Popisowe walory tej kompozycji sprawiły ponadto, że kompozytor zaaranżował III część swej puzonowej Sonatiny na klarnet i fortepian, które to opracowanie funkcjonuje pod tytułem Taniec.