Trzy śpiewki

Trzy śpiewki na chór mieszany a cappella (1951)

{slider=Trzy śpiewki. Część I /fragment/}

Wykonawcy: Chór Polskiego Radia w Krakowie, Tadeusz Dobrzański – dyrygent, Kraków 18 X 1966.{/slider}

{slider=Trzy śpiewki. Część II /fragment/}

Wykonawcy: Chór Polskiego Radia w Krakowie, Tadeusz Dobrzański – dyrygent, Kraków 18 X 1966.{/slider}

{slider=Trzy spiewki. Część III /fragment/}

Wykonawcy: Chór Polskiego Radia w Krakowie, Tadeusz Dobrzański – dyrygent, Kraków 18 X 1966.{/slider}

Trzy śpiewki na chór
Trzy śpiewki na chór

Powstały w 1951 roku zbiór Trzech śpiewek (Weselna „od Zambrowa”, Miłosna „od Śniadowa”, Pasterska „od Łomży”) na chór mieszany a cappella był przeznaczony dla chóru Stefana Stuligrosza. Chociaż w całości koncepcji formalnej (obowiązuje tu zasada kontrastu tempa i charakteru) i fakturalnej (na pierwszym planie głos z główną melodią, podczas gdy pozostałe tworzą dla niego harmoniczno‑rytmiczne tło, śpiew antyfonalny głosów żeńskich i męskich) utwór wydaje się rutynowy, charakteryzuje się dość wyrafinowanymi środkami harmonicznymi. Na przykład w pieśni Miłosnej następuje wyjście poza system dur-moll w stronę harmoniki kwartowej, a pieśń Pasterska odznacza się archaizującymi, równoległymi pochodami czystych kwint.