Cztery tańce ludowe

Cztery tańce ludowe (1949)

{slider=Cztery tańce ludowe na orkiestrę kameralną. Przodek /fragment/}

Wykonawcy: Orkiestra Polskiego Radia [w Warszawie], dyryguje Jerzy Kołaczkowski, Warszawa 23 XII 1959

{/slider}

{slider=Cztery tańce ludowe na orkiestrę kameralną. Jacok /fragment/}

Wykonawcy: Orkiestra Polskiego Radia [w Warszawie], dyryguje Jerzy Kołaczkowski, Warszawa 23 XII 1959

{/slider}

{slider=Cztery tańce ludowe na orkiestrę kameralną. Krzyżak /fragment/}

Wykonawcy: Orkiestra Polskiego Radia [w Warszawie], dyryguje Jerzy Kołaczkowski, Warszawa 23 XII 1959

{/slider}

{slider=Cztery tańce ludowe na orkiestrę kameralną. Zawiślak /fragment/}

Wykonawcy: Orkiestra Polskiego Radia [w Warszawie], dyryguje Jerzy Kołaczkowski, Warszawa 23 XII 1959

{/slider}

Utwór skomponowany w dwóch wersjach – na fortepian oraz na kameralny zespół symfoniczny (bez obojów, puzonów i altówek). Jest artystycznym opracowaniem oryginalnych tańców ludowych. Zainicjowany został przez radiowy Festiwal Muzyki Ludowej w Warszawie, którego celem było powstanie nowych utworów opartych na folklorze. Tańce zostały zaprezentowane publiczności podczas pierwszego koncertu kompozytorskiego „Grupy 49" w Filharmonii Warszawskiej, 13 stycznia 1950 roku.

Pierwszy taniec pt. Przodek pochodzi z okolic Szamotuł i jest utrzymany w metrum 3/4. Taniec drugi – Jacek – na 2/4, posiada pewne cechy wspólne z muzyką góralską, a pochodzi z podgórskich okolic Suchodołu na Rzeszowszczyźnie. Z tego samego regionu wywodzi się trzeci taniec – Krzyżak. W nim, jak wskazuje nazwa, „krzyżują" się dwa motywy utrzymane na przemian w metrum 3/4 i 2/4. Finałowy taniec to Zawiślok, pochodzący z Kielecczyzny i zbliżony nieco charakterem do oberka.

{slider=Źródła:}

  • Program wspólnego koncertu kompozytorskiego „Grupy 49" w Filharmonii Warszawskiej, 1950.

{/slider}