Suita na 4 puzony

Suita na cztery puzony (1953)

{slider=Suita na 4 puzony. Intrada /fragment/}

Wykonawcy: Kwartet Pietrachowicza w składzie: Juliusz Pietrachowicz - I puzon, Stanisław Pierożek - II puzon, Jerzy Golka - III puzon, Jerzy Karolak - IV puzon, Warszawa 23 IV 1976

{/slider}

{slider=Suita na 4 puzony. Kanon /fragment/}

Wykonawcy: Kwartet Pietrachowicza w składzie: Juliusz Pietrachowicz - I puzon, Stanisław Pierożek - II puzon, Jerzy Golka - III puzon, Jerzy Karolak - IV puzon, Warszawa 23 IV 1976

{/slider}

{slider=Suita na 4 puzony. Interludium /fragment/}

Wykonawcy: Kwartet Pietrachowicza w składzie: Juliusz Pietrachowicz - I puzon, Stanisław Pierożek - II puzon, Jerzy Golka - III puzon, Jerzy Karolak - IV puzon, Warszawa 23 IV 1976

{/slider}

{slider=Suita na 4 puzony. Chorał /fragment/ }

Wykonawcy: Kwartet Pietrachowicza w składzie: Juliusz Pietrachowicz - I puzon, Stanisław Pierożek - II puzon, Jerzy Golka - III puzon, Jerzy Karolak - IV puzon, Warszawa 23 IV 1976

{/slider}

{slider=Suita na 4 puzony. Intermezzo /fragment/ }

Wykonawcy: Kwartet Pietrachowicza w składzie: Juliusz Pietrachowicz - I puzon, Stanisław Pierożek - II puzon, Jerzy Golka - III puzon, Jerzy Karolak - IV puzon, Warszawa 23 IV 1976

{/slider}

{slider=Suita na 4 puzony. Arietta /fragment/}

Wykonawcy: Kwartet Pietrachowicza w składzie: Juliusz Pietrachowicz - I puzon, Stanisław Pierożek - II puzon, Jerzy Golka - III puzon, Jerzy Karolak - IV puzon, Warszawa 23 IV 1976

{/slider}

{slider=Suita na 4 puzony. Toccatina /fragment/}

Wykonawcy: Kwartet Pietrachowicza w składzie: Juliusz Pietrachowicz - I puzon, Stanisław Pierożek - II puzon, Jerzy Golka - III puzon, Jerzy Karolak - IV puzon, Warszawa 23 IV 1976

{/slider}

Okładka Suity na 4 puzony

Suita na 4 puzony
Suita na 4 puzony
Suita na 4 puzony

Suita na 4 puzony
Suita na 4 puzony

Utwór napisany został na zamówienie kwartetu puzonowego Juliusza Pietrachowicza, który chciał wzbogacić repertuar zespołu o muzykę współczesną. Powstała kompozycja pełna bezpretensjonalnego wdzięku, elegancji i humoru. Wykazuje ona wiele związków z estetyką neoklasyczną, lecz jest zdecydowanie nieschematyczna, zodminowana przez żywiołowy temperament twórcy i ton ludowy, potraktowany „jakby z przymrużeniem oka".
 
Suita składa się z siedmiu części, ułożonych zgodnie z zasadą przemienności temp szybkich i wolnych: I. Intrada, II. Kanon, III. Interludium, IV. Chorał, V. Intermezzo, VI. Arietta, VII. Toccatina. Części szybkie są błyskotliwe, żartobliwe w nastroju, wprowadzają wiele ciekawych pomysłów rytmicznych. Części wolne są pod względem rytmicznym bardziej regularne, ale za to bardziej zróżnicowane pod względem faktury (np. modelowo polifoniczny Kanon, akordowy Chorał, czy homofoniczna Arietta).
 
Podobnie jak Koncert na puzon, Suita Serockiego jest do dziś częścią „żelaznego" repertuaru puzonistów, często goszczącą na estradach koncertowych.

 

{slider=Źródła:}

  • Tadeusz A. Zieliński, O twórczości Kazimierza Serockiego, Kraków 1985.

{/slider}

 

Nuty do nabycia: PWM