Musica concertante

Musica concertante na orkiestrę kameralną (1957–58)

{slider=Musica concertante na orkiestrę kameralną /fragment/}

Wykonawcy: Orkiestra Kameralna Filharmonii Śląskiej [w Katowicach], dyryguje Andrzej Markowski, „Warszawska Jesień” 03 X 1958

{/slider}

Musica concertante na orkiestrę kameraln...
Musica concertante na orkiestrę kameraln...
Musica concertante na orkiestrę kameraln...
Musica concertante na orkiestrę kameraln...

Musica concertante na orkiestrę kameraln...
Musica concertante na orkiestrę kameraln...
Musica concertante na orkiestrę kameraln...

Dzieło powstało w bezpośredniej reakcji na idee propagowane podczas Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadtcie, w których Serocki uczestniczył po raz pierwszy w 1957 roku. Bardzo atrakcyjna wydała mu się wówczas idea „traktowania liczb jako elementu formotwórczego". Jednocześnie był jednak dosyć sceptyczny w stosunku do mechanizmów techniki serialnej, które stały – jego zdaniem – w sprzeczności z prawami percepcji. W Muzyce koncertującej przedstawił zatem rozwiązanie będące swego rodzaju polemiką z wzorcami darmsztadzkimi. A utwór – dedykowany Stanisławowi Wisłockiemu − prawykonano na kursach letnich w roku następnym (1958).

O swej kompozycji sam Serocki tak mówił podczas wykładu w Essen w 1965 roku:

Zbudowana z siedmiu krótkich części, przy czym każda część ma inną obsadę instrumentalną, kompozycja za podstawową ideę ma inwersję wszystkich parametrów, od najmniejszych komórek formalnych po formę całościową. [...] Druga część przeznaczona jest na flet piccolo, wibrafon, 5 bloków chińskich i 2 harfy, przy czym harfy stłumione przez mały pasek bibuły skrzyżowany między strunami, przywołują barwę klawesynu. Część trzecia skomponowana jest na mały zespół smyczkowy, gdzie skrzypce, altówki, wiolonczele i kontrabasy występują w roli kwartetu smyczkowego. Część czwarta, która grana jest przez prawie wszystkie instrumenty (4 dęte blaszane, 2 harfy, smyczki i perkusyjne) tworzy punkt kulminacyjny dzieła.

Zasada inwersji, o której wspomniał kompozytor, dotyczy w najogólniejszym sensie symetrycznych relacji pomiędzy częściami, następującymi po lewej i prawej stronie osi wyznaczonej przez część centralną, czwartą. Serocki stosuje tu też przemyślaną, lustrzaną dyspozycję postaci serii i ich transpozycji. W częściach skrajnych (pierwszej i siódmej) prezentowane są postaci oryginalne (O) i raki (R) serii podstawowej w różnych transpozycjach i w odwróconej kolejności (w cz. I: O + R, w cz. VII: R + O), w częściach drugiej i szóstej — na analogicznej zasadzie wszystkie postaci zwierciadlane (rak inwersji (RI) + inwersja (I) + R + O i odwrotnie). Części trzecia i piąta zawierają — odpowiednio — prezentacje raka inwersji i inwersji, które są swym wzajemnym lustrzanym odbiciem w zakresie kierunku interwałów. Natomiast część czwarta zawiera I + RI. Symetrycznie względem części środkowej (na 5/8) rozmieszczone są też w Muzyce koncertującej Serockiego metra. W odcinkach skrajnych to 2/4, w części drugiej i szóstej  —  3/8, a w trzeciej i piątej — 4/4.

Rytmika, dynamika i artykulacja nie podlegają już tak ścisłej, sformalizowanej dyspozycji. I niezależnie od wszelkich, opisanych tu spekulacji matematycznych, najważniejszą cechą dzieła, jawiącą się w słuchowym odbiorze, jest punktualistyczne rozproszenie materiału dźwiękowego oraz jego wielka „barwność". Przekonawszy się jednak o jałowości metody serialnej, Serocki nigdy więcej do niej nie powrócił, stawiając w zamian na brzmienie i formę.

 

{slider=Źródła:}

  • Kazimierz Serocki, Komponisten-Selbstportrait (Autoportret kompozytora), [maszynopis wykładu, Essen 1965], Warszawa, BUW.
  • Tadeusz A. Zieliński, O twórczości Kazimierza Serockiego, Kraków 1985.

{/slider}

 

Nuty do nabycia: PWM