Swinging Music

Swinging Music na klarnet, puzon, wiolonczelę (lub kontrabas) i fortepian (1970)

Wykonawcy: Warsztat Muzyczny pod dyrekcją Zygmunta Krauzego

{slider=Swinging Music na klarnet, puzon, wiolonczelę (lub kontrabas) i fortepian}

Wykonawcy: Warsztat Muzyczny w składzie: Edward Borowiak - puzon, Witold Gałązka - wiolonczela, Zygmunt Krauze - fortepian, Czesław Pałkowski - klarnet, „Warszawska Jesień” 1980

{/slider}

Swinging Music
Swinging Music
Swinging Music
 
Utwór został napisany w 1970 roku dla zespołu „Warsztat Muzyczny" Zygmunta Krauzego. W pełni odzwierciedla on specyficzne poczucie humoru kompozytora oraz jego zainteresowanie jazzem. Mimo „rozrywkowego" charakteru zastosowane są tu bardzo kunsztowne środki warsztatowe.

Miarą złożoności tej kompozycji jest jej analiza przygotowana przez kompozytora na potrzeby wykładu pt. Klangfarben als Kompositionsmaterial zaprezentowanego w 1976 roku słuchaczom kursu mistrzowskiego w Bazylei. Przytaczam ją poniżej, z nielicznymi tylko skrótami:

Koncepcja i forma dzieła jest dość prosta. Składa się z 12 odcinków (od A do N) i bazuje na przebiegającym przez całość ostinatowym rytmie, pochodzącym ze swingu:  

Swinging Music – rytm podstawowy

 

Dzieło zaczyna się ppp, wzrastając stopniowo do fff (przy N) i od tego miejsca dynamiczna intensywność opada aż do całkowitego zamarcia. Można to przedstawić na następującym schemacie:

A (11 odcinków)   ------------------------------------> N         Coda (12 odcinek)

pppp                      cresc.                                                              fff       dim.      ppp

W kształcie formy dominująca jest zasada wariacji, w której cztery elementy są zawsze wyraźnie odróżnialne:

  1. Rytm podstawowy (Grundrhytmus) (GR) 
  2. Rytmiczne uzupełnienie rytmu podstawowego (rhytmische Ergänzung) (RE)
  3. Rytmiczna wariacja (RV)
  4. Solowa wariacja (często w sensie prawie melodycznym) (SV)

Rytm podstawowy (GR) ustanawia pulsację dla całego utworu i jest reprezentowany przez instrumenty między segmentami A i M. W kodzie – odcinku N – przejmują go muzycy na mówionej głośno głosce „cz", według zanotowanego rytmicznego i agogicznego schematu.

Dystrybucja wyżej wymienionych czterech elementów w dziele może zostać przedstawiona na następującym, uproszczonym diagramie:

Swinging Music – diagram analityczny

 

Jako materiał twórczy używane są tu barwy dźwięku. W ciągu czterech minut istnieje 40 barw: 8 z klarnetu, 10 z puzonu, 9 z wiolonczeli i 13 z fortepianu. Ponadto jest tutaj też jedna barwa wokalna – wymawiane przez muzyków głośne „cz". Rytm podstawowy, który nadaje dziełu ostinatowy puls, składa się z 13 różnych barw perkusyjnych (12 instrumentalnych i jednej wokalnej) i dostarcza słuchowego wrażenia, że barwy instrumentalne są tu w stanie zastąpić jazzowego perkusistę. Te 13 bartw rytmu podstawowego to w kolejności pojawiania się:

  1. Fortepian – pocieranie kołków od strun plastykową szczotką
  2. Klarnet – bezdźwięczne h dmuchane w rurę po wyjęciu ustnika
  3. Wiolonczela – uderzanie prawą ręką w wierzch pudła rezonansowego, a lewą w bok
  4. Puzon – bezdźwięczne b, dmuchać lekko dotykając wargami ustnika
  5. Fortepian – uderzanie palcami w zagiętą górną cześć klapy fortepianu
  6. Klarnet – bez ustnika, uderzanie otwartą dłonią w rurę instrumentu
  7. Puzon – uderzanie otwartą dłonią w ustnik
  8. Fortepian – uderzanie otwartą dłonią w struny
  9. Puzon – dmuchanie w wylot ustnika przylegającego do instrumentu pod kątem 30 stopni
  10. Wiolonczela – uderzanie otwartą dłonią w struny blisko gryfu
  11. Klarnet – granie na ustniku – dłoń półotwarta
  12. Fortepian – uderzanie otwartą dłonią w czarne lub białe klawisze
  13. Głos – głosne mówienie głoski "cz"

Jak widać, każda barwa pojawia się tylko raz i jest dostosowana do etapu dynamicznego rozwoju (ppp – fff). Oprócz rytmu podstawowego (GR) kluczowym elementem formy dzieła jest solowa wariacja (SV). Przyjmuje ona taką rolę, jaką w innych dziełach odgrywa element melodyczny, występują tutaj zatem różnorodne, ale jednocześnie niedokładnie określone wysokości dźwięku. Barwy dostosowane są tak, by mogły tę rolę zagrać. Wariacja solowa pojawia się w trakcie dynamicznego stopniowania dzieła 13 razy, przy czym w kulminacyjnym odcinku M jednocześnie występują dwie wariacje solowe (klarnetowa i puzonowa), co powoduje powstanie quasi-wielogłosowości. Są one zawsze bardzo krótkie i nie rozwijają, pozostają – by tak rzec – w stadium embrionalnym, by zrobić miejsce dla kolejnej wariacji. Wariacje solowe realizowane są – znów w kolejności ich pojawiania się w dziele – na następujących barwach:

  1. Puzon – bezdźwięczne frullato
  2. Wiolonczela – uderzanie w rytmie podstawowym prętem metalowym w strunę blisko podstawka, wykonując jednocześnie glissando
  3. Klarnet – frullato bezdźwięczne dmuchane w rurę bez ustnika
  4. Wiolonczela – to samo co w punkcie 2 (odcinek D jako wariacja ABA)
  5. Fortepian – uderzanie w nieowiniętą część strun prętem do triangla
  6. Puzon – granie na ustniku włożonym do tłumika WAWA bez rury wewnętrznej
  7. Klarnet – granie na ustniku – dłoń zwinięta w trąbkę
  8. Wiolonczela – pizzicato sul tasto (brzmiące kwartę niżej)
  9. Wiolonczela – pizzicato normale (znów ABA o tej samej barwie rytmu podstawowego)
  10. Fortepian – granie na klawiszach przy stłumieniu strun plasteliną
  11. Puzon – normalna gra, frullato, tłumik WAWA
  12. Klarnet – grać przyciskając zębami stroik, zmiany, zmiany wysokości i barwy dźwięku uzyskiwane poprzez zmianę nacisku zębów i układu warg
  13. Puzon – granie na ustniku włożonym w rurę wewnętrzną tłumika WAWA, zmienianie wysokości i barwy poprzez zmianę nacisku i układu warg

W kodzie, gdzie częściowo pojawiają się barwy występujące wcześniej […], w solowych wariacjach są nadto cztery nowe barwy: dwie w wiolonczeli (glissando mocno naciśniętym smyczkiem wzdłuż podanej struny, efekt „drapiącego" dźwięku oraz glissando przez rozkręcenie kołka danej struny), jedną w fortepianie (glissando paznokciami na strunach) i jedną w puzonie (kciukiem owiniętym chusteczką trzeć wewnątrz zwilżonego ustnika osadzonego w instrumencie – efekt „trzeszczącego" dźwięku). Istnieją zatem w wariacjach solowych dwa rodzaje barw: normalne dźwięki o określonej wysokości, ale nieuformowane (8, 3, 5, 10 etc.) albo dźwięki o nieokreślonej wysokości, improwizowane przez odpowiednie działania (6, 12, 13 etc.). Uzupełnienie rytmiczne (RE) pełni podporządkowaną [...] rolę, więc nie zamierzam się nim zajmować bardziej szczegółowo […]

Na koniec mojej analizy chciałbym stwierdzić, ze Swinging Music, stanowi przykład kompozycji, w której jako materiał zostały zastosowane rzeczywiście i wyłącznie barwy dźwięku.

A oto wspomnienie Zygmunta Krauzego dotyczące historii powstania dzieła oraz jego losów estradowych:

 

 

Nuty do nabycia: PWMRICORDI