1970–1979

 

1970

23–24 stycznia

W Filharmonii Narodowej w Warszawie odbywa się koncert symfoniczny poświęcony twórczości Serockiego. W programie zawarte są Freski symfoniczneEpizody, cykl wokalny Serce nocy oraz muzyka do fragmentów poematu Gałczyńskiego Niobe.

3–12 kwietnia

Freski symfoniczne wykonane zostają w Poznaniu podczas X Festiwalu „Poznańska Wiosna Muzyczna".

5 września

Serocki dostaje zawiadomienie o przyznaniu mu dyplomu uznania Zwiazku Kompozytorow Radzieckich  „za aktywną działalność dla rozwoju twórczych kontaktów z muzykami radzieckimi".

6 września

Swinging Music zostaje prawykonana w Aarhus (Dania) na koncercie Warsztatu Muzycznego pod kierunkiem Zygmunta Krauzego.

19–27 września

Pierwsze polskie wykonanie Forte e piano na XIV „Warszawskiej Jesieni". Grają bracia Kontarsky i ta sama co w Niemczech orkiestra.

 

1971

10–18 lutego

Serocki po raz kolejny zostaje członkiem Komisji Kwalifikacyjnej ZKP.

6–7 maja

Poezje do słów Tadeusza Różewicza zostają wykonane w niemieckiej wersji językowej w Theater Krefeld Mönchengladbach. Gra Orkiestra Miejska pod dyrekcją Roberta Satanowskiego. Solistka – Johanna Lotte-Fecht.

23 września

Prawykonanie Dramatic story na XV „Warszawskiej Jesieni". Holenderską Orkiestrą Radiową z Hilversum dyryguje Andrzej Markowski.

 

1972

8 lutego

Na specjalnym koncercie Niedersachsischen Staatsorchester w Hanowerze Alfons i Aloys Kontarsky oraz orkiestra pod dyrekcją George'a Albrechta wykonują Forte e piano.

14 maja

Prawykonanie sceniczne Swinging music w Kassel.

9 czerwca

W Baden-Baden prawykonana zostaje Fantasia elegiaca na organy i orkiestrę. Solistą jest Karl-Erik Welin, dyryguje Ernest Bour. Utwór powstaje w jednym z klasztorów na Pomorzu, w którym kompozytor ma do dyspozycji świetne organy. Serocki dedykuje go „in memoriam Heinrich Strobel", pamięci długoletniego prezesa Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, redaktora czasopisma „Melos".

21 lipca

Prezydium Zarządu Głównego Związku Kompozotorów Polskich przesyła Serockiemu list gratulacyjny z okazji przyznania kompozytorowi Nagrody Państwowej I stopnia  „za wybitne osiągnięcia w twórczości kompozytorskiej".

 

1973

12 stycznia

W Zurychu ma miejsce prawykonanie Fantasmagorii na fortepian i perkusję. Grają Goerges Martin na fortepianie i Willy S. Wohlgemuth na perkusji.

19 marca

Serocki kontynuuje pracę jako członek Komisji Kwalifikacyjnej ZKP.

kwiecień–maj

Fantasmagorię wykonuje dwukrotnie w Cleveland (USA) Marta Ptaszyńska z towrzyszeniem Nancy Voigt.

22–30 września

Polskie prawykonanie Fantasia elegiaca podczas XVII „Warszawskiej Jesieni". Solista – Karl-Erik Welin, gra Orkiestra Symfoniczna Radia Heskiego z Frankfurtu nad Menem pod dyrekcją Andrzeja Markowskiego.

Serocki rozpoczyna swą przygodę z fletem prostym. Jego przewodnikiem zostaje Czesław Pałkowski – klarnecista z zespołu Warsztat Muzyczny.

 

1974

25 maja

W Teatrze Wielkim w Łodzi w cyklu „Polskie balety współczesne" wystawiona zostaje inscenizacja baletowa Dramatic Story z choreografią Tomasza Gołębiowskiego i scenografią Antoniego Bystronia. W programie choreograf pisze:

Utwór Kazimierza Serockiego [...], nasycony wieloma drapieżnymi spięciami i konfliktami, o niemożliwym do przewidzenia rozwoju wydarzeń i rozwiązań oraz towarzyszące temu napięcie i niepokój - to świetne tworzywo dla choreografa.

Przedstawienie baletowe Dramatic Story

28 kwietnia

Prawykonanie Impromptu fantasque w Witten, w ramach festiwalu współczesnej muzyki kameralnej. Gra Ensemble für Neue Musik pod dyrekcją Volkera Vangenheima.

11 maja

Kompozytor pisze oficjalny list, w którym rezygnuje z członkostwa w Komitecie Organizacyjnym „Warszawskiej Jesieni" i w Komisji Programowej festiwalu. W odpowiedzi otrzymuje podpisany przez Przewodniczącego Komitetu Organizacyjnego, Jana Stęszewskiego, list z wyrazami żalu i podziękowaniami za wieloletnią pracę.

List od Jana Stęszewskiego

lipiec

Z okazji trzydziestolecia Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej Kazmierz Serocki zostaje odznaczony Orderem Sztandaru Pracy II klasy oraz Medalem XXX-lecia PRL.

21–29 września

Pierwsze polskie wykonanie Impromptu fantasque podczas XVIII „Warszawskiej Jesieni". Grają muzycy Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jana Krenza. Entuzjastyczna reakcja publiczności powoduje ponowne wykonanie dzieła.

30 września

Minister Kultury i Sztuki powołuje kompozytora na członka Komisji Ocen Fabularnych Filmów Kinowych przy Naczelnym Zarządzie Kinematografii.

 

1975

3 kwietnia

Prawykonanie Concerto alla cadenza we Frankfurcie nad Menem. Gra Orkiestra Symfoniczna Radia Heskiego pod dyrekcją Hansa Zendera, solista – Czesław Pałkowski.

11 kwietnia

Podczas XVIII Walnego Zjazdu ZKP Kazimierz Serocki zostaje udekorowany odznaką „Zasłużonego Działacza Kultury".

5–9 sierpnia

Continuum Serockiego wykonywane jest kilkakrotnie w Izraelu (m.in. w Jerozolimie i Tel Avivie) w ramach „The Israel Festival".

28 września

Polskie wykonanie Concerto alla cadenza podczas XIX „Warszawskiej Jesieni". Czesławowi Pałkowskiemu towarzyszy orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Markowskiego.

W tym roku kompozytor zostaje ponadto powołany do składu Członków Komitetu Nagród Państwowych. Funkcję tę pełni do roku 1978.

 

1976

30 stycznia

Fundacja im. Alfreda Jurzykowskiego przyznaje swą nagrodę Kazimierzowi Serockiemu, uznając go za kompozytora „wysoce oryginalnej i ekspresywnej muzyki", która zapewnia mu „szeroką rozpoznawalność w międzynarodowym świecie muzycznym".

kwiecień

Serocki komponuje Arrangements na 1–4 fletów prostych, wykorzystując pomysły muzyczne pozostałe z Concerto alla cadenza. Prawykonanie ma miejsce w Witten w ramach „Dni Muzyki Kameralnej".

List z WDR w sprawie wykonania Arrangeme...

wrzesień

Polskie prawykonanie Fansatmagorii przez Rogera Woodwarda i Huberta Rutkowskiego w ramach XX „Warszawskiej Jesieni".

grudzień

Kompozytor otrzymuje od słynnego klarnecisty, Benny'ego Goodmana, list z propozycją napisania koncertu na klarnet. Z Czesławem Pałkowskim dyskutuje na temat możliwych nowych sposobów wykorzystania tego instrumentu.

W tym roku prowadzi także mistrzowski kurs kompozycji w Musik-Akademie w Bazylei.

Spis wykładów na kurs kompozytorski w Ba...

 

1977

19 stycznia

Kompozytor odpowiada na list Benny'ego Goodmana z 8 grudnia 1976 roku. Dziękując za sugestię napisania dla niego dzieła na klarnet z towarzyszeniem zespołu kameralnego lub orkiestry, podkreśla że nigdy nie pisze muzyki na „czyste" zamówienie, wpierw musi mieć pomysł. Sugeruje zorganizowanie kilku spotkań, podczas których chciałby poznać specyficzne cechy sztuki wykonawczej Goodmana. Informuje klarnecistę, że z powodu zobowiązań związanych z komponowaniem Pianophonie, do tworzenia dzieła mógłby przystąpić dopiero na początku 1978 roku.

List od Benny'ego Goodmana
List od Benny'ego Goodmana

17 września

W Hamburgu odbywa się prawykonanie Ad Libitum. Orkiestrą Norddeutscher Rundfunk dyryguje Jan Krenz. Dwa dni później kompozycja grana jest na XXI „Warszawskiej Jesieni". Zostaje też zarejestrowana w dwóch wersjach na płytach Kroniki Dźwiękowej WJ'77.

Recenzja z wykonania Ad libitum na Warsz...

20 listopada

Swinging Music Serockiego brzmi podczas koncertu muzyki polskiej zorganizowanego przez Związek Kompozytorów Islandzkich w Reykjawiku.

 

1978

Kompozytor spędza wiele czasu w Studiu Esperymentalnym we Fryburgu Bryzgowijskim, gdzie pracuje z reżyserem dźwięku, Hansem Peterem Hallerem nad selekcją materiału i szczegółowym programem elektronicznych manipulacji do Pianophonii.

15 lutego

W Teatrze Wielkim w Warszawie wystawiony zostaje spektakl pt. "K + S + 2P". Tytuł odwołuje do muzyki Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Kazimierza Serockiego (Swinging Music w nagraniu Warsztatu Muzycznego).

18 listopada

Prawykonanie Pianophonii w ramach Miedzynarodowych Spotkań Muzyki Współczesnej w Metzu. Grają Szábolcs Esztényi i Orkiestra Symfoniczna Südwestfunk z Baden-Baden pod dyrekcją Ernesta Boura.

20 września

Podczas festiwalu „Warszawska Jesień" odbywa się pierwsze polskie wykonanie Arrangements na 1–4 flety proste Serockiego.

 

1979

kwiecień

Podczas Dni Muzyki Polskiej w Grecji, w Atenach wykonywane jest fortepianowe A piacere Serockiego oraz wybrane pieśni z cyklu Oczy powietrza.

13 maja

Pianophonie Serockiego w wykonaniu Szábolcsa Esztényi'ego  prezentowane są na Biennale Muzycznym w Zagrzebiu w Jugosławii.

14 września

Podczas XXIII „Warszawskiej Jesieni" Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji pod dyrekcją Stanisława Wisłockiego i Szábolcs Esztényi wykonują Pianophonie.

W tym roku Serocki poważnie choruje. Ma wylew krwi do mózgu i paraliż prawej połowy ciała. Podczas wielomiesięcznej rehabilitacji pojawiają się pewne symptomy poprawy. Przyjmuje zamówienie Ministerstwa Kultury i Sztuki na utwór orkiestrowy, w którym ma zamiar wykorzystać jeden ze swych dawnych tematów melodycznych.